4 P’s

Wat de marketingmix precies inhoudt dat heb je al op onze website kunnen lezen. Nu gaan we
verder in op de 4p’s. Dit zijn de punten van de standaard marketingmix. Deze kunnen eventueel nog
aangevuld worden met meerdere punten. Laten we starten met het beschrijven van de originele vier
punten. Deze punten zijn bedacht door de Engelsman Neil Borden.

Product

De eerste P staat voor Product Dit kan het fysieke product zijn wat wordt verkocht maar ook een
dienst. Dit is afhankelijk van het bedrijf wat de marketingmix gebruikt. Het product wordt in
sommige gevallen ook de ‘Productmix’ genoemd.
Dit punt staat voor het verkochte product of mix. Dit kan een kaal product zijn en dan zijn de
functionele en esthetische kenmerken belangrijk. Denk hierbij aan de afmetingen en de functie van
het product. Bij dit punt kan ook het uitgebreide product gebruikt worden. Dit is het product
inclusief de verpakking of de service en de garantie. Als laatste kan er het totale product bedoelt
worden. Dit is het product inclusief toegevoegde emotionele, instrumentele en expressieve
eigenschappen.

Prijs

Het tweede punt is de Prijs. Dit is uiteraard de prijs van het product maar ook de daarbij komende
kosten. De bijkomende kosten worden ook wel de ‘Menukosten’ genoemd. Dit omdat bij het
wijzigen van de prijs van een gerecht ook de menukaart aangepast dient te worden. Dit punt is erg
belangrijk in de mix. De meeste marketing is namelijk gebaseerd op de actieprijs van een product.

Plaats

Onder de Plaats valt niet alleen de plaats waar de consument het artikel aan kan schaffen. Dit is
ook de plaats waar het artikel ingekocht wordt. Is er een indirecte distributie dan vallen er onder de
plaats nog een aantal extra schakels. Denk hierbij aan de groothandel.

Promotie

De Promotie is de communicatie van het bedrijf die gericht is op de verkoop. Er zijn meerdere
voorbeelden te geven van hoe dit punt toegepast kan worden bij de marketingmix. Een belangrijk
punt is bijvoorbeeld de public relations. Een goed contact met zowel de fabrikant/groothandel als de
klant is van groot belang. Onder promotie valt ook het maken van reclame. Dit kan persoonlijke
reclame zijn maar ook het onder de aandacht brengen van een grote groep. Denk bij dit laatste aan
het maken van reclame op radio en televisie.

Weet hoe de 4P’s gebruikt moeten worden
Je weet nu waar de 4 P’s voor staan. Lees aandacht het artikel over de marketingmix op onze
website. Dan weet je precies hoe deze punten gebruikt dienen te worden. Het is de bedoeling om
een goede balans tussen deze punten te vinden. Dit maakt het dat het een goede mix is en dat de mix
succesvol zal zijn.

Uitbreidingen op het de marketingmix

Er zijn een aantal punten die kunnen worden toegevoegd aan de marketingmix. De vier punten die
beschreven zijn kunnen worden gezien als de basis. We zetten de meest gebruikte extra punten voor
je op een rij:

  • Personeel
  • Pak
  • Perifirie
  • Partners
  • Presentatie
  • Physical Evidence (fysiek bewijs)
  • Proces

Dit zijn een aantal punten die ook een rol in de marketingmix kunnen spelen. Denk aan het
personeel wat er nodig kan zijn. Verder kan de verpakking (Pak) van belang zijn. Zijn er meerdere
verkopers in het spel dan is ‘Partners’ van belang.
Om een product te verkopen wat ook door vele anderen wordt verkocht is een goede presentatie
belangrijk. Daarin laat je zien wat jouw bedrijf zo goed maakt en waarom dit de juiste keuze is voor
de consument. Het aspect ‘Presentatie’ is belangrijk en komt ook terug bij de andere punten in de
marketingmix.

Het samenstellen van een goede mix
Nu je alle punten weet is het aan jou om een goede mix samen te stellen. Begin bij de vier punten
van de basis en zie welke punten nog meer van belang kunnen zijn. Extra punten kunnen later ook
altijd nog toegevoegd worden.

Een extra punt kan ook als aparte marketingmixfactor gebruikt worden. Dit als een het punt
specifieke aandacht nodig heeft. De presentatie is daar weer een goed voorbeeld van. Begin met het
product en zie hoe deze gepromoot dient te worden. Is dit vooral door de lage prijs of spelen er
andere factoren zoals de geboden service. Bied je geen product maar een dienst aan dan kan de mix
daar ook weer op aangepast worden. Je ziet dat de marketingmix flexibel is. Deze kun je precies
aanpassen naar jouw product of dienst. Bekijk ook eens de voorbeelden van grote bedrijven op onze
website. Daar krijg je een goed idee hoe deze met de marketingmix omgaan.