Marketingmix Heineken
Heineken is een groot concern en een bekend merk. Van de marketing is veel te leren. Natuurlijk is
er bij Heineken een enorm budget beschikbaar voor de marketing. Toch wil dit niet zeggen dat het
voor de kleinere ondernemer geen inzicht biedt hoe er beter met marketing omgegaan kan worden.
Waar Heineken vooral goed om moet denken is dat er een product wordt gepromoot waar
verantwoordelijk mee moet worden omgegaan. Marketing voor bier is heel anders dan andere
producten. Denk bijvoorbeeld aan een telefoonabonnement. Daar zal de marketeer zoveel mogelijk
de nadruk willen leggen op de mogelijkheid om er veel en vaak gebruik van te maken. Heineken
moet het tegengestelde doen. De consument moet aangezet worden tot het aanschaffen van het
product maar er dan wel met mate van drinken. Dit is een belangrijk aspect waar rekening mee
gehouden dient te worden.
De 4-P’s
De marketingmix bestaat uit de 4-P’s. Heineken heeft hier veel aandacht aan besteedt. Je ziet dan
ook dat er aan ieder aspect van de marketing is gedacht. Laten we de vier aspecten van de mix eens
bekijken.
Product
Aangezien er niet aangezet mag worden tot eindeloos drinken benadrukt Heineken de belevenis. Dit
zie je ook terug in de commercials. Het zijn over het algemeen korte films die een verhaal vertellen.
De verhalen beginnen met het product. Er wordt een Heineken gekocht en dan begint het avontuur.
Het lijkt alsof het bestellen van een biertje de meest fantastische avonturen tot gevolg kan hebben.
Heineken is meer dan bier. Het is beleving en spanning. De nadelige kanten van het drinken van
bier worden vergeten als de commercials en de promoties worden bekeken. De meeste marketing is
zelfs niet gericht op de positieve kanten van het bier. Over de smaak, prijs en hoeveelheid hoor je
weinig tot niets. Alles wordt gericht op de belevenis die hoort bij het drinken van Heineken.
Prijs
Heineken is niet het goedkoopste bier. Die intentie is er ook niet. Dat is ook de reden dat er geen
marketing over de prijs van het bier te vinden is (Hiermee bedoelen we promoties van Heineken en
niet van de supermarkten). Heineken laat de consument zien wat er voor de prijs gekocht wordt. Er
wordt de nadruk gelegd dat het een bedrijf is wat duurzaam te werk gaat.
Vaste klanten die vaker het bier kopen worden beloond. Heineken is de enige fabrikant van bier die
een tegoed geeft. Bij de kratten bier die in de winkel worden gekocht krijgt de consument een
bepaald bedrag aan biertegoed. Dit tegoed kan in het café gebruikt worden door een app te
gebruiken. Slimme marketing aangezien op deze wijze bierdrinkers ook weer naar een café gelokt
worden om Heineken bier te drinken. De app geeft het bedrijf weer mogelijkheden om het bier
onder de aandacht van de koper te houden.
promotie
De negatieve kanten van bier zijn alom bekend. Heineken sponsort dan ook evenementen en
gebeurtenissen die een positieve uitstraling hebben. Een mooi voorbeeld zijn de Olympische
Spelen. Daar is het Holland Heineken House te vinden. Hier worden de medaillewinnaars
gehuldigd. Heel Nederland is trots als er een medaille door een landgenoot wordt gewonnen.
Heineken profiteert hiervan door de winnaars in het eigen “huis” in het zonnetje te zetten. Zo krijgt
het merk associatie met een euforisch gevoel.
Een positieve uitstraling is belangrijk. Daarom werd ook de film Spectre met James Bond
gesponsord. Hier werd een commercial over gemaakt met James Bond in de hoofdrol. Zelfs in de
film was te zien hoe Bond een flesje Heineken openmaakte. Dit was opvallend aangezien de
hoofdrolspeler vooral bekend is van de Martini (Shaken, not stirred).
Plaats
Wat voor Heineken van groot belang is dat is een goede verkrijgbaarheid van het bier. Het bier is
overal aan te schaffen. Denk hierbij aan supermarkten, slijterijen, avondwinkels en tankstations. De
laatste jaren is zelfs mogelijk het bier thuis te laten bezorgen met de bierkoerier. Wil je graag
Heineken drinken dan is het geen enkel probleem om dit te kopen.
Wat kan er van Heineken geleerd worden?
Het budget van Heineken mag dan veel groter zijn dan gemiddelde ondernemer maar toch kan er
veel van geleerd worden. Wordt er een product met een negatieve kant verkocht richt je dan op
andere punten. Heineken geeft hiermee het goede voorbeeld door vooral de belevenis te
benadrukken.
De prijs is niet altijd het belangrijkste. Heb je niet het goedkoopste product communiceer dan
duidelijk waarom dit is. Heineken doet dit door te laten weten dat er duurzaam gewerkt wordt. Dit
laat zien dat het bedrijf normen en waarden heeft.
Misschien is het belangrijkste nog wel dat Heineken ervoor zorgt dat consumenten het bier blijven
kopen. Wordt er een krat bier in de winkel gekocht dan is er tegoed voor het café. Er wordt alles aan
gedaan om consumenten te stimuleren het merk te blijven kopen. Dat het bier overal te koop is dat
is daarbij natuurlijk erg belangrijk.
De marketing van Heineken laat zien dat het niet eens zo belangrijk is wat voor product er verkocht
wordt. Associeer het product met positiviteit en stimuleer consumenten om makkelijk opnieuw een
aankoop te doen. Het draait dan vooral om uitstraling en verkrijgbaarheid.