Marketingmix promotie

De promotie in de marketingmix is vooral bedoelt om in contact te komen met de klanten. Dit is de
wijze waarop de marketing wordt overgebracht. Je kunt dit punt als een stappenplan zien hoe er in
contact kan worden gekomen met de klant. Er zijn hiervoor meerdere mogelijkheden. Dit kan
bijvoorbeeld een advertentie zijn in een regionaal blad. Ook is het mogelijk om breder de
boodschap te verkondigen en dit zou met een commercial op de landelijke radio of televisie kunnen.
Er zijn dus vele opties en het is een belangrijk punt in de marketingmix.

De vele aspecten waarbij de promotie rekening mee moet worden gehouden

Dat de promotie een belangrijk punt is dat blijkt wel uit de vele punten waar rekening mee
gehouden dient te worden. De plaats is ook een belangrijk aspect en heeft ook met de promotie te
maken. In het artikel over de plaats gaan we daar dieper op in. Hier lees je bijvoorbeeld dat het
soort promotie op de plaats wordt gebaseerd. Bij exclusieve producten dient er gekozen te worden
voor een ander soort promotie dan voor alledaagse artikelen.

Bij een exclusief product wordt er in de meeste gevallen in een groter gebied gepromoot dan bij een
alledaags product. De verkrijgbaarheid van het product is immers beperkt tot een regio. Dit in
tegenstelling tot een alledaags product. Deze kan op meerdere plekken gekocht worden. De
promotie is daar dan ook in de meeste gevallen plaatselijk.

Het effectief bereiken van klanten

Bij de promotie is het zeer belangrijk om de klanten op een effectieve wijze te bereiken. De klanten
dienen echt te worden aangespoord het product te kopen of de dienst af te nemen. Veel hangt van
het artikel af. Is het een exclusief artikel dan kun je op een simpele manier de voordelen van het
product communiceren. Is het artikel alom verkrijgbaar dan zal er ook aan de voordelen van de
verkoper dienen te worden gedacht. Hier wordt dan duidelijk gemaakt wat de voordelen zijn van het
verkooppunt ten opzichte van de concurrenten.

Daarnaast dient de promotie te worden gebruikt om interesse bij een consument te creëren. Een
potentiële klant kan zich bewust zijn dat het product te koop is. Het is belangrijk om bij deze
consument een behoefte te creëren. Om te bewerkstelligen worden er vaak fundamentele
eigenschappen van de mens gebruikt. Hierbij kun je denken aan emoties, humor en angsten.

De promotie is niet alleen bedoelt om te verkopen

Een promotie hoeft niet alleen als doel te hebben om een verkoop te realiseren. Er kunnen meerdere
doelen zijn. Het kan bijvoorbeeld een doel zijn om het merk te versterken. Een winkel kan door de
promotie beter bekend worden. Niet alleen het product wat gepromoot wordt dan beter verkocht
maar ook de overige aangeboden producten. Denk bij het samenstellen van de mix dan ook aan de
functie van de promotie. Combineer het waar mogelijk ook met het versterken van je merk of
winkel. Zo bereik je meer klanten en heeft de promotie een langere werking.

Hoe kan de vraag naar een product worden gestimuleerd

De promotie dient ervoor te zorgen dat de vraag naar een product groter wordt. Een klant dient er
van te worden overtuigd dat het product nodig is. Dit kan ook door extra acties te ondernemen. Een
tactiek die vaak wordt geprobeerd is het aanbieden van een gratis proefperiode. Om zeker te zijn dat

er wel verkocht wordt kan er een geld terug garantie worden gegeven. Een bed kan bijvoorbeeld een
maand gratis geprobeerd worden. Bevalt het niet dan wordt het bed geretourneerd en dan krijgt de
klant het complete aankoopbedrag terug.
Wordt er software verkocht dan zou er een gratis proefperiode kunnen worden gegeven. De
software kan dan een aantal dagen gratis gebruikt worden. Na deze periode dient de klant te
beslissen of de software aangeschaft wordt. Dit maakt de drempel lager om de aankoop te doen.
Vooral bij grote bedragen kan dit een goede strategie zijn. Dit zijn de aankopen waar langer over
getwijfeld wordt.

Bouw een goed klantenbestand op

Bij een promotie wil je potentiële klanten aanspreken. Dit zijn dus mensen die echt interesse in de
producten hebben. Een commercial op de televisie zal veel mensen niet aanspreken aangezien er op
dat moment geen behoefte is aan het product. Een klant die al vaker heeft gekocht is interessant.
Vooral bij gespecialiseerde winkels is dit het geval. De klant is geïnteresseerd in de producten
anders zou er geen aankoop zijn gedaan. Probeer dan ook de gegevens van de klanten op te bouwen
in een klantenbestand. Op deze manier kun je op een voordelige manier deze doelgroep benaderen.
De gegevens heb je al en een simpele mailing kan veel extra verkopen realiseren.
Zoals je kunt lezen zijn er vele manieren om de promotie toe te passen. Dit is uiteraard afhankelijk
van het product of dienst. De promotie is een belangrijk punt waar dan ook veel aandacht aan
besteedt dient te worden. Lees maar eens de voordelen van de multinationals en dan zal je zien dat
er creatief met dit punt kan worden omgegaan.